第3話 「犬になったお客様」
A) 基礎編
教科書の74ページを参照してください。[自動詞]を採り上げています。完全自動詞と不完全自動詞の例文を転記します。
- 完全自動詞
例文1: | “She arrived back in Paris from London.” |
---|---|
例文2: | “She competed keenly with her colleagues for the position.” |
例文3: | “Father exploded loudly when he saw my report card.” |
- 不完全自動詞
バーカー: | “She’s quite a girl.” |
---|---|
ルイーズ: | “Brandy sounds wonderful.” |
B) 発展編
ラドクリフ大学の図書館。男子学生が貸出デスクの前に立つ。反対側に女子学生が座っている

男子学生: | “I am a Harvard University student.” |
---|---|
女子学生: | “I am a Radcllife College student.” |
男子学生: | “Do you have this book?” |
女子学生: | “You should go to your own library.” |
男子学生: | “It stands on a hill.” |
女子学生: | (失笑する)“You have two legs.” |
男子学生: | “We are allowed to use this library.” |
女子学生: | “You sound snobbish.” |
男子学生: | (強い声で)“Look, my French exam will start in 24 hours. I need this book now.” |
女子学生: | “You want to be an ‘A’ student, preppy.” |
男子学生: | “Why do you think I was a preppy?” |
女子学生: | “You look stupid and rich.” |
男子学生: | (むっとして)“I am smart and poor.” |
女子学生: | “I am smart and poor.” |
男子学生: | “Why are you so smart?” |
女子学生: | “I will not have coffee with you.” |
男子学生: | “I would not ask you.” |
女子学生: | (愉快げに)“That is why you are stupid.” |
(注1:1970年パラマウント映画制作“Love Story”から想を得ました)
(注2:ラドクリフ大学は男子校であったハーバード大学の女子部門として、1879年に設立されました。ハーバード大学に隣接していたのですが、1999年に統合されました)
(注3:“preppy”は大学進学予備校の生徒のことです。私立で、公立高校の9学年から12学年に相当する4年間を、寄宿制で過ごします。授業料が高額です)
C) 自己練習編
- 完全自動詞は(主語+動詞)の第1文型をとります。発展編で採り上げた“go”、“stand”、“start”などの他に、つぎのようなものがあります。
a) | begin, come, walk, live, carry, change, knock, skate, bow, (there+be動詞), etc. |
---|---|
つぎの例を参考に、日常生活の各場面で上記動詞を使ってみましょう。 |
例1) | 横浜駅で乗り換えて、東京まで行く時 |
---|---|
“I must change for Tokyo at Yokohama station.” |
例2) | 夜、飲み会がある時 |
---|---|
“There will be a party this evening.” |
例3) | 仕事のプロジェクトが今日から始まる時 |
---|---|
“The project begins today.” |
- 不完全自動詞は(主語+動詞+補語)の第2文型をとります。発展編で採り上げた“am (be動詞)”、“sound”、“look”などの他に、つぎのようなものがあります。
a) | lie, keep, remain, appear, feel, become, get, grow, turn, fall, run, taste, etc. |
---|---|
この文型は、日本語への応答として、つぎの例を参考に使ってみましょう。日本語で聴こえたことに、英語で反応するのがポイントです。 |
例1) | イタリアンのレストランに行き、「そのパスタ、味はどう」と訊かれた時 |
---|---|
“It tastes good.” |
例2) | テレビを見ていて「この芸人、つまらなくなったね」と言われた時 |
---|---|
“Every entertainer becomes a bore at last.” |
例3) | ハンカチを買いに行き、店員から「これは高級品です」と手渡された時 |
---|---|
“This handkerchief feels soft.” |
補足説明
- 完全自動詞は(主語+動詞)の構文で成立しますが、実際には意味のある文とするために、副詞的修飾語が添えられます。例1)では“for Tokyo at Yokohama station”が該当します。プロセスに分けて文を作ってみます。自己練習の参考としてください。
(主語+動詞): | “I go.” |
---|---|
(京都に行く): | “I go to Kyoto.” |
(あした行く): | “I will go to Kyoto tomorrow.” |
- “there is”, “there are”などの“there+be動詞”の構文は、第1文型の変種です。“there”は文法上、形式語と呼ばれるもので、実質的な意味はありません。
- 不完全自動詞の中でも、"get"は会話で多用されます。(主語+get+補語)の構文で、形容詞が補語として使われた場合の例文をいくつか挙げます。
“He got angry at the message.” |
“Things are getting worse with us.” |
“You are getting big, John.” |
“The food got cold.” |
“It’s getting cool these days.” |
“You had better go home before it gets dark.” |
“I’ll get even with you someday.” |
“If you eat so much chocolate, you’ll get fat.” |
“Things are getting better.” |
“It is getting late.” |
“The fire is getting low.” |
“I must get ready to start.” |
“She gets red in the face when a man speaks to her.” |
“I hope you will get used to the way things are done over there.” |
“She will return to her post as soon as she gets well again.” |
“I hope you’ll soon get wise to our way of doing things.” |
第4話 「ままならぬ魔女のママ」
A) 基礎編
教科書の93ページを参照してください。[完全他動詞]を採り上げています。目的語が1つだけの第3文型と、2つの第4文型の例文を転記します。
- 第3文型
サマンサ: | “I’m planting gladiolas.” |
---|---|
エンドーラ: | “You’re making a fool of yourself.” |
- 第4文型
ジューン: | “We brought you this cake as sort of a housewarming gift.” |
---|---|
グラディス: | “I’m just asking you a simple question.” |
ダーレン: | “Can I make you a drink?” |
B) 発展編
[第3文型]
第2話から数日後。ボランティア団体の部室。中間試験は終わり、今日は定例の相談日。太郎は机の後ろに座る。ナンシーが入って来る。今日もTシャツにデニムのショート・パンツ姿

Taro: | “What can I do for you?” |
---|---|
Nancy: | (白けて)“Don’t’ be so detached. Do you play any games?” |
Taro: | “I watch them. I like to watch Sumo.” |
Nancy: | “I watch it on TV too. I want to see real Sumo wrestlers.” |
Taro: | “I have two tickets to Kokugikan. Do you want to come with me?” |
Nancy: | “Yes. I will enjoy myself very much.” |
Taro: | “You will be the first foreign student to see real Sumo wrestlers. But you must not lord it over other foreign students.” |
Nancy: | (再び白けて)“You are being detached again. Are you not our friends?” |
Taro: | (微笑して)“Yes, I am. Let’s go to somewhere quiet after the Sumo matches.” |
Nancy: | (困惑して)“Don’t get me wrong. The plate on the desk says ‘Friends of Foreign Students’. That is all, okay!” |
[第4文型]
第3話から1時間後。場所はラドクリフ大学のカフェテリア。男子学生がコーヒーを持って来る。女子学生は椅子に座り待っている

Tom: | “I am Tom.” |
---|---|
Mary: | “Tom like Tom Sawyer?” |
Tom: | “Yes, just older. What is your name?” |
Mary: | “I am Mary.” |
Tom: | (意地悪く)“Mary like the Queen of England?” |
Mary: | (むっとして)“No. Mary like the Queen of Scotland. I am not bloody.” |
Tom: | “I major in philosophy. What is yours?” |
Mary: | “Comparative Literature. Professor Hill will teach us English grammar this semester.” |
Tom: | “English grammar is complicated. For example, ‘I will give a flower to her’ is the same as ‘I will give her a flower’. But ‘I will give a flower for her’ is not.’” |
Mary: | “I cannot believe a Harvard student majoring in philosophy has such a simple question.” |
Tom: | (怒って)“If you think I am stupid, why did you bulldoze me into buying you coffee?” |
Mary: | (間をおいて)“I like your body.” |
Tom: | (沈黙) |
(注:“bulldoze me into buying”は、有無を言わせずにおごらせるという意味)
C) 自己練習編
- (主語+動詞+目的語)の第3文型をとる動詞は、発展編で採り上げた“play”、“watch”などの他に、つぎのようなものがあります。
a) | wish, finish, think, laugh, smile, help, hope, insist, etc. |
---|---|
つぎの例を参考に、日常生活の各場面で上記動詞を使ってみましょう。 |
例1) | 今度の試験で満点を取りたい時 |
---|---|
“I wish to get full marks in the next examination.” |
例2) | 本を読み終えた時 |
---|---|
“I have just finished reading the book.” |
例3) | いつの日かアメリカに行こうと考えた時 |
---|---|
“I think that I will go to America some day.” |
- (主語+動詞+目的語+目的語)の第4文型をとる動詞は、発展編で採り上げた“teach”、“give”などの他に、つぎのようなものがあります。
a) | lend, pay, sell, send, bring, tell, show, make, get, leave, save, forgive, take, etc. |
---|---|
この文型は、日本語への応答として、つぎの例を参考に使ってみましょう。日本語で聴こえたことに、英語で反応するのがポイントです。 |
例1) | レストランで「お水をお持ちしましょうか」と訊かれた時 |
---|---|
“Yes. Bring me some water, please.” |
例2) | 失業中に、「仕事が見つかるといいね」と言われた時 |
---|---|
“My friends will find me a fine job very soon.” |
例3) | 友人から、「今度、家を買うことにした」と言われた時 |
---|---|
“It will cost you a great deal of money.” |
補足説明
- 自動詞にも他動詞にも用いられる動詞があります。自動詞として用いられた時には目的語はありません。一方、他動詞として用いられた時には目的語があります。そのため区別は容易なのですが、中には紛らわしいものがあります。
例1)begin
自動詞: | “School begins at eight-thirty.” (目的語はない) |
---|---|
他動詞: | “I began reading a new book.” (“reading”が目的語) |
例2)become
自動詞: | “Mark became a lawyer.” (“lawyer”は補語で、目的語ではない) |
---|---|
他動詞: | “Blue really becomes her.” (“her”は目的語で、補語ではない) |
- 第3文型をとる完全他動詞は、意味にしたがって、あとに続く目的語の性質が異なるのですが、大まかに三分類できます。
a) | 意図・決心・希望を表す動詞は不定詞を目的語とすることが多い。 |
---|---|
“I hope to go there with you.” |
b) | 状態を問題にする動詞は、動名詞を目的語とすることが多い。 |
---|---|
“We enjoyed listening to music.” |
c) | 思考・言説を表す動詞は名詞節を目的語とすることが多い。 |
---|---|
“He insists that he saw a UFO.” |
- 第4文型では、二番目の目的語を後置できる動詞とできない動詞があります。
a) | “to”をつけて後置できる動詞 |
---|---|
“I will tell the price to her.” (原文:“I will tell her the price.”) |
b) | “for”をつけて後置できる動詞 |
---|---|
“I will make the violin for him.” (原文:“I will make him the violin.”) |
c) | 語順が固定していて、後置できない動詞 |
---|---|
“It takes me twenty-five minutes to go to school.” |
- “explain”、“suggest”などの動詞は、第4文型をとることはなく、イタリックで示したように、動作の対象となる相手を表します。
“He explained to me how he found such a good job.” (“He explained me...”ではない) |
“He suggested to me that we should walk carefully.” (“He suggested me...”ではない) |